Sāksim ar to, ka par laivojumu
domājām jau sen. Tiesa gan, pa Ogres upi. Gauja radās gluži neviļus, kad,
apceļojot Līgatnes pusi, pamanīju Gaujas smilšakmens atsegumus un nospriedu, ka
šie skaistumi jāaplūko vairāk un tuvāk. Un sanāca tā, ka arī Daumanta draugi
bija nobrieduši laivojumam pa Gauju, nolikuši termiņus, kilometrus, maršrutus.
Tik viegli – pievienoties baram, kuram jau viss sagatavots ceļojumam. Un šī būs
medusmēneša otra daļa. Un, jā, šoreiz arī ar suni.
No Daumanta sapratu, ka sākums
būs Cēsīs. Un finišs kaut kur aiz Siguldas. Rāmkalnos. Man neko neizteica šie
vietvārdi, jo attālumus kartē nebiju stalkojusi un iespringt uz „paspēs”,
„nepaspēs” nebija ne mazākās vēlēšanās. Vien zināju to, ka maršrutā šādiem
smilšakmens atsegumiem vajadzētu būt vairākiem.
Kad automašīna mūs izlaida pie
Līgatnes pārceltuves, izrādījās, ka nekādas Cēsis plānos iekļautas nav.
Komunikācijas kļūda? Varbūt labi, jo tagad, uzmetot aci kartei, nākas secināt
kā Cēsis-Rāmkalni ir mazais, neispējamais brauciens, kuru vienā dienā un vienā
pēcpusdienā pievārēt nemaz nesanāktu.
Braucēju pulciņš kravājās krastā,
daži vēl nebija atbraukuši. Daumants pumpēja laivu, bet es, Rodi siksniņā
turēdama, domāju, kā izdosies brauciens – Roda pirmais laivu brauciens,
brauciens ar nepazīstamajiem cilvēkiem, ceļojums svešajā vidē.
Ieriktējāmies laivās. Daumanta
galvenais uzdevums bija airēt un čilot, taču mans – labi izskatīties un
pieskatīt Rožu. Atšķirībā no fizmatu laivu braucieniem, kuros esmu devusies
iepriekš, šis brauciens tika aizvadīts pilnīgā skaidrībā (trīs mutes alus
neskaitās) un divvientulībā vienā laivā. Labi trīsvientulībā. Vēl Rodis. Ok, ja
būsim pilnīgi precīzi – četrvientulībā.
Baudot pasakaino
pēcpusdienu/vakarpusi lēni slīdējām pa straumi, skatījāmies tumšajā ūdenī un
filozofējām par to, cik Gauja tomēr esot bīstama upe – ūdens necaurredzams,
bieži vien ar visādiem kokiem, zariem un akmeņiem, kas spējīgi sadurt laivu,
krasti mānīgi, atvari un dubultie pamati, kuros, uz viena uzkāpjot, var noiet
dibenā un paiet zem zemes. Labi, ka pierunāju vīru nopirkt glābšanas vestes un
ar to tad arī sēdēt laivā. Rožam tikai pietrūka, smējāmies, ka jāpiestiprina
tukšs divucis pie muguras – tad jau dibenā nenoies.
Tā kā šis ceļojums lielā mērā ir
arī suņa ceļojums, tad atklāšu pāris interesantas lietas arī šai aspektā. Suns
izbaudīja laivu braucienu, mazais ekstrēmists staigāja pa piepūšamās laivas
malu un vienmēr bija priekšgalā. Viņam bija svarīgi, redzēt, kur kuģis to
aiznesīs.
Otra lieta – viņš pierādīja
lojalitāti. Braucot ar laivu, vienu mirkli pamanīju, ka suns paliek nemierīgs.
Sāk svaidīties no stūra uz stūri. Pirmā doma – laikam pa darīšanām vajag.
Civilizēts suns laivā nelaidīs, tas nu skaidrs. Ko nu? Jālaiž uz krastu.
Tuvojoties krastam, suns leca un izleca. Aizskrēja, mazliet paskaidrīja pa
sauszemi, atrada vietu, kur pačurāt un pakakāt. Kārtīgs puiks. Kad bija jānāk
atpakaļ laivā, to vis viņš vairs negribēja darīt. Sak’ man jau tā jūsu
laivošana līdz koklam, labāk uz sauszemes, te var gan izskraidīties, gan
paostīties… Vienreiz iecēlu. Biju tikko kā nomazgājusi kājas, kā manu - šis
atkal laukā. Nu labi, ja negribi braukt, paliec! Sākām irties no krasta prom.
Skatos, ko suns darīs. Skraida, skraida, kad samana, ka attālinamies, sāk
panikot. Metas ūdenī un peld pakaļ. Jā, ar mammu tomēr laikam vislabāk.
Pietuvojāmies, savācu aiz škvarkas un iecēlu laivā. Mazais šmurgulis. :D

![]() |
(Fonā redzams smilšakmens atsegums ar daudzām mazām iedobītēm. Iedobītēs putnu ligzdiņas. Ļoti interesanta padarīšana.) |
Trešais izbrīnas vērtais atklājums bija tas, ka Gaujas krasti ir pilni labiekārtotām nometnes vietām. Ar soliņiem, galdiņiem, telts vietām un ķemertiņu. Viss kārtīgi nopļauts, izcirsts. Lielai daļai doti pat nosaukumi, lai vietējie un tūristi labāk spētu orientēties un atrast vietas, kur pārlaist naktis.
![]() |
(Lielu ceļa posmu pa Gauju mūs pavadīja augsti krasti. Kā redzams, krastos no ziemas un pavasara paliem salauzti un nesti koki) |

Nakts pienāca ātri. Ilgāk par pusnakti, lai arī kā es censtos, es vairs nespēju izturēt. Arī Roža. Vienīgais, kas bija spējīgs vakarēšanu turpināt, bija vīrs, bet tā kā labās manieres un savstarpējā pieklājība prasa visur iet un visu pamest vienlaicīgi, viņš ar prieku nāca uz telti. Tā kā jau iepriekš visas savas drēbes biju izmērcējusi (jā, es taču jums, dārgie lasītāji, nemaz nepavēstīju, ka gandrīz pagāju dibenā, uzkāpjot uz viena no šiem mānīgajiem pamatiem), nācās gulēt Daumanta šortos, satīties sintētiskajā (kuram, starp citu vajadzēja būt siltākajam no abiem guļammaisiem) guļammaisā un salt. Uz rīta pusi guļammaisā, pie manis, ielīda arī Roža, bet viņš bija slikts sildītājs. Nosalu kā mazā uts, neskatoties uz to, ka laukā ir vasara.
Nākamā diena iesākās ar spilgtu sauli, skaidrām debesīm. Laiks solījās būt ideāls laivošanai, čilošanai un atpūtai. Ap pulksten desmitiem uzsākot ceļa turpināšanu, uzzinājām, ka līdz Siguldai nu vajadzētu paairēt un tad varētu vienkārši nodoties straumei. Domāts, darīts – airējam. Man par brīnumu atklājās, ka maršruta vadītājs (jā, jā, tas, kam visu vajadzēja izplānot kilometru, laiku un attālumu ziņā) ir totālā neziņā par to, kur mēs atrodamies un cik tālu vēl jāairē. Viena stunda, otra stunda. Un Siguldu nemana. Nonstopā airēt, nē, tā nav nekāda atpūta un nekāda čilošana. Vaiga sviedros stūrmaņi nositās. Un tad, kad uznāca lietus, visi spļaudījās un lādējās, un turpināja airēt, acs pārgriezuši.
Arī šis upes posms ne ar ko
neizcēlās. Ne vairs skaisto krastu ar milzīgajām kraujām, ne krāču, ne
straumes. Iries kā pliks pa nātrēm. Daumants irās. Es salu. Roža sala, zem mana saplēstā lietusmēteļa
saritinājies. Un gribējās ēst. Visu laiku gribējās kaut ko ēst. Grrrr. Un somas
tukšas – pāris desiņas, gabaliņi maizes, tomāts, gurķis. Bet neviena salduma,
nevienas šokolādītes, nevienas bulciņas ar putukrējumu….
Tikuši līdz Siguldai, sākām
skenēt telefonos kartes un attālumus un sapratām, ka līdz galapunktam vēl ir
trejdeviņi līkumi… Un jau smaga pēcpusdiena. Vairāku stundu nonstop airēšanās
ir jātrupina, lai uz vakarpusi, pulksten sešiem septiņiem, spētu izkāpt krastā.
Līdz riebumam. Visi nosaluši, piekusuši un īgni. Un vīrs, iroties, droši vien
pārkarsis, sāk dziedāt visādas melodijas bez satura. Nopietni? Auksti. Auksti.
Slapji… Līdz riebumam. Nē, paldies, nākamreiz laivu brauciens būs tikai tādās
dienās, kad saule solīsies cepināt visu dienu bez pārtraukuma. Un tad, kad es
varēšu airēt arī pati...
Ceļojuma statistika
- Suns ceļojuma laikā uzvedās labāk, kā man bija licies, ka viņš uzvedīsies. Tagad zināms, šādos čill-airēšanas pasākumos šo var ņemt līdzi pilnīgi un galīgi bez jebkādu bažu.
- Domāju, ka šis laivu brauciens – nestandarta situācija – ir lielisks iemesls tuvākai partnera iepazīšanai.
- Ceļojuma plānotājs ir zem zemākās kritikas. Divu dienu laikā, pareizāk sakot, vienas dienas laikā un viena vakara laikā, mēs noirāmies maršrutu, ko čilojot vajadzēja paredzēt trim četrām dienām – 43 km. (Visas ceļojuma laikā zaudētās kalorijas dubultojas un iet uz Daumantu, es nepakustināju ne mazāko pirkstiņu...)
- Esmu mazliet vīlusies maršrutā, biju domājusi, ka šo elpu aizraujošo skatu ar smilšakmens stāvajiem krastiem būs vairāk (nē, nebūt negaidīju, ka tie būs no vienas vietas), bet vairāk par četriem pieciem gan gribējās. Mazliet skumdināja arī upe kā tāda – ne īsti straumes, ne krāču. Palēni. Varbūt jābrauc pavasarī? Un varbūt pa citu upi? Ja ne pa citu upi, tad citu maršrutu gan…
- Un tā kā man atkal ir telefons, kuram darbojas GPR, bija iespēja ieslēgt Endomondo. Lielas šaubas gan bija, vai baterija izturēs abas dienas un abus garos maršrutus, bet tā kā telefons tika ieslēgts tikai uz laivošanas laiku, baterija pietika. Lūdzu, lasītāj, uzmet aci statistikai, maršrutiem, attālumiem un ātrumiem un secini, ka mēs esam mazie airēšanas dievi!!! :D
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru